2 voor de prijs van 1: nieuwe campagne met focus op hersengezondheid

Wat goed is voor het hart, is goed voor de hersenen

Een gezonde leefstijl kan het risico op dementie verminderen, dat is de boodschap van de nieuwe campagne rond hersengezondheid van het Expertisecentrum Dementie Vlaanderen.

141.000 Vlamingen leven vandaag met de diagnose ‘dementie’. Tegen 2070 zal dat aantal nog eens verdubbeld zijn. In de strijd tegen dementie wordt preventie belangrijker dan ooit. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat hoe beter je cardiovasculaire gezondheid is, hoe kleiner de kans dat je dementie zal ontwikkelen. Gezonde voeding, voldoende lichaamsbeweging en sociaal actief blijven, leiden allemaal tot een gezonder hart én een betere hersengezondheid. Daarom start het Expertisecentrum Dementie Vlaanderen in samenwerking met de Vlaamse overheid en tal van andere partners vandaag de campagne ‘2 voor de prijs van 1’: wat goed is voor je hart, is ook goed voor je hersenen.

“De aandacht rond preventie van hersenziekten is de laatste jaren gestegen. Hoge leeftijd blijft de belangrijkste factor van het ontstaan van dementie, maar uit steeds meer onderzoek blijkt dat tot wel 40% van dementie te maken heeft met leefstijl”, vertelt Jan Steyaert, wetenschappelijk medewerker bij Expertisecentrum Dementie Vlaanderen. “Vandaar lanceren we vandaag deze campagne ‘2 voor de prijs van 1’. We willen iedereen ervan bewust maken dat de aanpak van de belangrijkste leefstijlfactoren voor hart- en bloedvaten ook winst oplevert voor hersengezondheid.”

De lancering van de campagne valt samen met de start van de Week van de Zorg, waar dit jaar preventie centraal staat. Meer rond gezonde voeding en een actieve levensstijl vind je op de website van de campagne.