gezondheid

'We maken het leven van onze patiënten een stuk eenvoudiger'

Infopunt ziekenfondsen in az groeninge wil mensen ontzorgen
25.09.2018
Foto's
foto az groeninge

In het ziekenhuis az groeninge in Kortrijk bundelen drie ziekenfondsen hun krachten om patiënten en bezoekers beter van dienst te zijn. Elke dag kunnen mensen er terecht voor info en advies over hun ziekenfonds en opname in het ziekenhuis. ‘Op die manier maken we het leven van onze patiënten een stuk eenvoudiger’, klinkt het bij az groeninge. 

Sabrina (29) is pas bevallen van een dochter. Voor ze vertrekt gaat ze lang bij het infopunt. Ze haalt er een borstkolf, die de materniteit voor haar bestelde, en krijgt info over kraamzorg en hoe ze haar dochter bij het ziekenfonds kan inschrijven. Ze krijgt ook nieuwe klevertjes mee. 
Jean-Pierre (42) viel van een ladder en brak zijn been. Hij verblijft een paar dagen in az groeninge. Zijn vrouw krijgt in het infopunt uitleg over een aangifte voor arbeidsongeschiktheid, waarvoor ze alle documenten ontvangt. Ze krijgt er ook een schade-aangifte voor zijn hospitalisatieverzekering. Omdat hij niet op zijn been mag steunen, koopt ze krukken en bestelt ze een rolstoel. En om de wonde aan zijn been te verzorgen, regelt ze er thuisverpleging.  
Extra service: een zorg minder
Patiënten en hun familie moeten vaak heel wat regelen bij een ziekenhuisopname. De aanwezigheid van verschillende ziekenfondsen ter plaatse kan hen helpen en ontzorgen. Dat is precies wat az groeninge en de Liberale Mutualiteiten West-Vlaanderen, Bond Moyson en de Christelijke Mutualiteit met dit proefproject voor ogen hebben. 

“Hulp vanuit het ziekenhuis maakt de weg naar steun van ziekenfondsen korter en makkelijker. Advies en hulpverlening gebeuren in nauwe samenwerking met de sociale dienst van het ziekenhuis”, zegt Stefaan Lammertyn, manager pers en communicatie van az groeninge. “We wilden onze patiënten al langer deze service bieden. Alle ziekenfondsen kregen de kans, drie ziekenfondsen gingen daarop in. Zij bemannen elke werkdag het infopunt op de drukste momenten, tussen 13 uur en 17 uur. Er is ook een brievenbus om documenten zoals doktersbriefjes af te geven.”
"Iedereen is welkom in het infopunt, ook leden van andere mutualiteiten"Wat met patiënten die lid zijn van een ander ziekenfonds? “Iedereen is welkom in het infopunt. Ook leden van andere ziekenfondsen kunnen er terecht voor eerstelijnsadvies. Voor sommige praktische zaken, zoals het drukken van klevertjes, moeten zij wel hun eigen ziekenfonds contacteren.”
Dit proefproject is uniek in Vlaanderen. Zal deze service binnenkort in meer ziekenhuizen aangeboden worden? “Ons proefproject loopt over een periode van twee jaar”, zegt Lammertyn. “Daarna evalueren we. Natuurlijk sturen we tussentijds ook bij, als bijvoorbeeld blijkt dat de openingsuren niet ideaal zouden zijn. Wij geloven alvast dat we onze patiënten op deze manier beter van dienst kunnen zijn. Natuurlijk zou het fijn zijn als we een inspiratie kunnen zijn voor andere ziekenhuizen. Daar wordt iedereen beter van.”