‘De gebruikerservaring staat centraal op onze website’

Laura zette haar schouders onder de nieuwe site van Kind en Gezin

Laura Vanderveken werkt sinds de zomer van 2019 als expert digitale communicatie bij het agentschap Opgroeien. Zij ondersteunt het agentschap bij alle online communicatie, voornamelijk websites en social media. Het afgelopen jaar zette ze haar schouders onder de nieuwe kindengezin.be. Het resultaat van dat project staat nu online.

Hoe ziet jouw droomsite eruit?
“Ik vind het vooral belangrijk om je in de rol van de bezoeker te verplaatsen. Familie en vrienden uit mijn omgeving zijn zwanger of hebben jonge kinderen. Ik ben zelf tante van Elise en Ruben, de kindjes van mijn zus, en ik ken heel wat jonge gezinnen. Door mijn omgeving kan ik me goed verplaatsen in hun leefwereld en hoe zij op zoek gaan naar informatie over jonge kinderen. Mijn doel is om hun zoektocht makkelijker te maken.”

'Een gebruiksvriendelijk platform, waar je snel je weg in terugvindt en niet in kan verdwalen helpt bezoekers vooruit. Als ik dat kan bereiken, is mijn opzet geslaagd.'
 

Wat was de aanleiding om een nieuwe site in het leven te roepen?
“Voor ik aan de slag ging bij het agentschap, waren er al plannen om de site aan te pakken. Kindengezin.be was 10 jaar oud en op die tijd is er heel wat veranderd in het digitale landschap: we lopen allemaal rond met een smartphone en gaan intuïtiever op zoek naar informatie. Een groot contrast met alle mapjes aan informatie op de oude site. Hoog tijd dus om onze site volledig opnieuw uit te denken.”

Een groot project. Hoe ben je daaraan begonnen?  
"Ik startte direct met een grondige analyse van de oude site: Wat loopt er goed? Wat moeten we anders of beter aanpakken? Welke noden zijn er bij onze doelgroepen? Zo kwam ik tot een lijst met belangrijke aandachtspunten. En het grootste issue dat bovenaan mijn prioriteitenlijstje prijkte: de site responsief maken. Zo kunnen we alle bezoekers bedienen, vanop eender welk toestel. Naast mijn eigen analyse, had ik uiteraard ook input nodig van de échte gebruikers: ouders, eigen medewerkers, partners … We zijn er voor alle gezinnen met jonge kinderen in Vlaanderen en Brussel, dat zijn er dus heel wat. We willen hun verwachtingen en noden centraal zetten.”

De gebruikers centraal, een mooi uitgangspunt. Hoe bracht je hun noden in kaart?
“Door een grootschalig gebruikersonderzoek met online bevragingen en diepte-interviews, en een online bevraging via onze sociale media. Niet alleen ouders, maar ook professionals namen deel aan de gebruikerstest. Er bleek een duidelijk verschil te zijn in de manier waarop ouders of professionals naar informatie zoeken op onze site. Er kwamen een aantal aandachtspunten naar boven om kwetsbare of anderstalige gezinnen nog beter te betrekken in onze nieuwe website. Ons communicatieteam ging begin 2021 aan de slag met alle content en zorgde voor de vertaling van deze content naar vlotte teksten in eenvoudig taalgebruik … We gebruiken heldere iconen, informatieve beelden en videomateriaal doorheen heel onze site om ook kwetsbare doelgroepen op een laagdrempelige manier te bereiken.”

Wat zijn de grote verbeterpunten van de nieuwe site?
“Eerst en vooral hebben we de informatie voor ouders en voor professionals uit elkaar getrokken. Dat liep op de vorige site door elkaar, waardoor ouders soms verdwaalden. Professionals hebben voortaan een apart luik met informatie over erkenningen, vergunningen, subsidies en beleid. Elke sector van Kind en Gezin vindt er informatie op maat. De content is netjes gescheiden, maar door linken vinden professionals ook gemakkelijk de juiste info vinden op de webpagina’s voor ouders.“

‘In onze contactblokjes verschijnen foto’s van échte medewerkers van de Kind en Gezin-Lijn. Dat maakt het contact persoonlijker en zo geven we Kind en Gezin een gezicht.’

Trekt Kind en Gezin nu resoluut de digitale kaart?  
“Onze digitale kanalen en fysieke dienstverlening versterken elkaar en spelen op elkaar in. Ons doel is dan ook om ze zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen: we willen ouders in real life én digitaal begeleiden. Wie zwanger is, kan zich inschrijven op ‘Mijn zwangerschap’ en ontvangt dan wekelijks een nieuwsbrief met tips, leuke weetjes en heldere en correcte informatie op maat. Daarnaast is er ook een startgesprek met een medewerker van het lokaal team. Het fysieke contact tijdens consulten in een consultatiebureau vullen we aan met informatie op onze website en sociale media.”

De site van Kind en Gezin in cijfers

  • Aantal gebruikers per jaar: ruim 3.2 miljoen
  • Per dag worden er gemiddeld 45.000 pagina’s bezocht 
  • De nieuwe site telt ongeveer 1.250 pagina’s
  • 66% van de bezoekers gebruikt een mobiel toestel om op onze site te surfen 
  • Top 5 meest bezochte thema’s van het afgelopen jaar:
    • Voeding 
    • Gezondheid en vaccineren 
    • Populaire voornamen 
    • Kinderopvang 
    • Ontwikkeling en gedrag