kinderen & jongeren

Liefde in de knoop

Awel publiceert onderzoeksrapport over verliefdheid en partnerrelaties bij jongeren
10.03.2017

Ze zijn er dagelijks. De jongeren die bij Awel een luisterend oor hopen te vinden voor hartenpijn, twijfels, problemen met hun lief… Met vragen over alles wat met de liefde te maken heeft. Awel bundelde enkele bevindingen in een onderzoekrapport over verliefdheid en partnerrelaties bij jongeren: liefde in de knp(o)p.

 

Verliefdheid staat op twee in de top tien van thema’s waarover kinderen en jongeren contact opnemen met Awel. In 2016 kwam het thema in 5.109 gesprekken aan bod, in nog eens 1.411 gesprekken ging het over partnerrelaties. Toch wordt vaak nonchalant gereageerd op hun vragen, want 'kinderen hebben toch nog niet zo veel te verliezen in een relatie?'

Fout, afwijzing komt ook voor een kind hard aan. Hechting behoort immers tot ons overlevingsinstinct, en wanneer je geslachtshormonen nog eens door je lijf gieren en het relativerende deel van je hersenen nog volop moet rijpen, wordt het nog moeilijker om felle emoties te plaatsen. Hoe je in je jeugd leert met intimiteit om te gaan, is bovendien bepalend voor de rest van je leven.

Ernstig nemen

Kinderen willen alleen maar iemand die hen ernstig neemt. Iemand die luistert en zelfs zegt “Natuurlijk voel je je daar verdrietig bij, natuurlijk is het moeilijk om op iemand af te stappen.” Je kan ook begrip tonen door vragen te stellen over de situatie en de gevoelens, en door de jongere te helpen bij het benoemen van gevoelens en gedachten. Met dat laatste help je de jongere meteen ook het verhaal te structureren en zo krijgt hij of zij meer pak op de situatie.

Meegeven wat je zelf goed of fout gedrag vindt, kan zeker en is belangrijk, zolang je niet beweert dat je de waarheid in pacht hebt. Je kan de jongere een blik bieden op 'geleefde' relaties en romantische idealen doorprikken: relaties zijn soms saai, de ander kan al eens op je zenuwen werken, maar het kan mooi zijn als je doorzet, als je je veilig hecht aan iemand en ook zorg voor de ander draagt. Je kan ook proberen het perspectief van de ander in te brengen: “Hoe denk je dat je partner zich daarbij voelt?” Als je merkt dat de jongere echt onrecht wordt aangedaan kan je ongenuanceerd zeggen: 'Dit is niet oké.'

Niet alleen in woorden, ook in daden

Kinderen en jongeren praten niet noodzakelijk met volwassenen over deze thema’s. Met hun ouders gaan ze moeilijk het gesprek aan, omdat ze zich schamen maar ook omdat ze aanvoelen dat de ouders het zelf druk of moeilijk hebben. Er lijkt nooit een geschikt moment voor te zijn. Als ouder kun je alvast tonen hoe een mentaal en fysiek gezonde relatie eruit kan zien. Toon kinderen dat je elkaar wederzijds waardeert en respecteert, dat irritaties en strubbelingen erbij horen, maar vooral ook dat en hoe je het achteraf weer goed kunt maken. Toon dat je bekommerd kunt zijn om de ander zonder jezelf te verliezen. Onder meer het hoge aantal echtscheidingen toont dat liefde ook vaak voor volwassenen puzzelen is. Ook zij worstelen nog met romantische misverstanden zoals 'zodra je over de liefde moet nadenken, zit het mis”' misverstanden die het moeilijk maken een relatie in stand te houden. Het is belangrijk dat we allemaal wat realistischer worden in onze liefdesverwachtingen.

Te veel praten over seksualiteit

Hoewel seksualiteit vaak nog geen deel uitmaakt van de partnerrelatie van jongeren, is het belangrijk om er aandacht aan te besteden. En dat gebeurt ook, maar vaak gaat die aandacht voor seksualiteit ten koste van aandacht voor relaties. De les ‘Relationele en seksuele vorming’ op school gaat vaak enkel over het laatste. Die focus houdt nog een tweede valkuil in: omdat er zoveel over gesproken wordt, gaan volwassenen er verkeerdelijk vanuit dat jongeren alles al weten over seksualiteit, 'dat het wel duidelijk is'. Jongeren blijven daardoor vaak met erg praktische vragen zitten: 'Hoe moet ik nu tongzoenen, en hoe moet ik mijn hoofd dan houden?' Of zoals een jongen letterlijk aan Awel vroeg na een les seksuele opvoeding: 'Ik heb gehoort tijdens de les so over mastruberen maar nu is mijn vraag wat is dat eigenlijk want ik schaamde mij om het te vragen.'

www.awel.be