Innovatie die gezien mag worden
Binnenkort opent in Leuven het Health House, een demonstratiehub voor innovaties uit de zorg- en gezondheidssector. Weliswaar mocht alvast een kijkje nemen.
Het is even zoeken naar het Health House tussen de hoge gebouwen van het Arenberg Science Park. Maar zodra je de lift hebt genomen, stap je een andere, innovatieve wereld binnen. Letterlijk zelfs: je moet door een blauw verlichte tunnel waar flitsende schermen je welkom heten. Fans van technologie en innovatie voelen zich hier als kinderen die de Efteling binnenwandelen. Na die tunnel volgt een opeenvolging van zaaltjes, elk voorzien van technologische snufjes. Eerst de ‘gateway’, een eenvoudige zaal met een groot scherm in hoge resolutie. Daarna een ruimte met allemaal touchscreens, die onafhankelijk van elkaar of synchroon kunnen worden ingesteld. Dan ‘the cave’, een minicinema met 3D-projectie. Maar het beste moet nog komen: in een van de volgende zalen wordt een skelet op de muur geprojecteerd. Als je op de juiste stip gaat staan, kun je dat skelet met je eigen armen en benen laten bewegen en zo een virtueel menu aansturen. En dan is er nog de virtuele ontleedtafel: een levensgrote operatietafel waarin duizenden doorsnedefoto’s van overleden mensen opgeslagen zitten. Met een vingerbeweging kun je die mensen virtueel ontleden. En ten slotte betreed je een ruimte met virtual reality: hier kun je zo’n typische VR-bril opzetten en bijvoorbeeld in een menselijke cel duiken.
Niet de typische voetbalmatch of theatervoorstelling
An Tanghe, managing director van het Health House, is duidelijk trots wanneer ze onze verbazing ziet bij elke nieuwe ruimte. “Het idee voor het Health House kwam er jaren geleden al. Bart De Moor, gewoon hoogleraar aan het departement ESAT (Electrical Engineering) aan de KU Leuven, vond dat we in Vlaanderen – waar we top zijn in onderzoek – veel te bescheiden zijn. Hij vond dat er nood was aan een goed gemeenschappelijk platform om onze innovaties te tonen. Vandaag hebben veel organisaties een mini-expo in hun inkomhal en moeten ze gasten ontvangen in saaie vergaderzalen.
“In het Health House tonen wij hoe technologie in toenemende mate de toekomst van de gezondheid en zorg vormgeeft.”
Spannend verhaal
Het Health House wil een platform zijn voor innovaties, maar zeker geen typische expositiehal met standjes voor elke partner, vertelt Tanghe. “De vorm moet even innovatief zijn als de inhoud. En bovendien zeer flexibel. ‘s Ochtends kan bijvoorbeeld een groep van het IMEC komen voor een gepersonaliseerde showcase. Met een druk op de knop kunnen we de setting volledig veranderen, zodat we enkele uren later gasten van pakweg UZ Leuven kunnen verwelkomen. Dat lukt omdat we zeer sterk de digitale kaart trekken: van eenvoudige schermen en projectors tot zeer interactieve ervaringen en spitstechnologie. Alles is programmeerbaar, we kunnen zelfs de verlichting aanpassen.” Bovendien werkt het Health House graag met storytelling. “Mensen pikken veel meer op als iets in een verhaal wordt gegoten. Daarvoor werken we zelfs samen met professionele scenarioschrijvers. Elk bezoek moet een spannend verhaal worden dat mensen omverblaast. Daarom bouwen we de spanning ook op met onze technologische snufjes. De grote kanonnen, zoals de VR-brillen en de virtuele ontleedtafel, staan uiteraard niet in het begin van het bezoek, maar in de tweede helft. Zo wordt het echt een reis.”