welzijn & zorg

Twee vliegen in een klap

Opleiding zorgkundige voor anderstaligen
1.06.2016
Foto's
Jan Locus

Lieve De Smedt en Leen Meerman zijn leerkracht in het volwassenonderwijs. Lieve geeft les in zorgkundige taken en Leen probeert het Nederlands van anderstaligen bij te schaven. Ze geven dan ook beide les aan cursisten die de opleiding ZorgNed+ gestart zijn.

Het beroep van zorgkundige staat al jaren op de lijst van knelpuntberoepen van de VDAB. Daarom zijn er allerlei projecten om meer mensen uit te dagen om er hun beroep van te maken. Zo is er de campagne Ik ga ervoor, die alle zorgberoepen in de kijker zet. Maar nu dus ook deze nieuwe opleidingsvorm. “Het grote voordeel is inderdaad dat mensen, eens ze deze opleiding afgewerkt hebben, kunnen rekenen op werkzekerheid. In deze onzekere tijden valt dat element niet te onderschatten”, zegt Lieve.

ZorgNed+ is een bijzondere opleiding. Het is een nieuw aanbod van CVO Jette-Meise in samenwerking met VDAB. Anderstalige werkzoekenden kunnen er studeren voor zorgkundige en tegelijk aan hun Nederlands werken. “In het normale traject moet je eerst een bepaalde graad Nederlands behalen, voor je kan starten in de opleiding tot zorgkundige. In dit project kunnen de cursisten al sneller aan de slag met specifieke zorgvakken en is het hele traject dat iemand kan afleggen korter. Bovendien krijg je op het einde van de opleiding een getuigschrift van zorgkundige en Nederlands 2.4, wat de kennis van het Nederlands bevestigt”, weet Lieve.

Niet iedereen kan zomaar starten in dit traject. Werkzoekenden die ingeschreven zijn bij VDAB en het juiste profiel hebben komen in aanmerking. VDAB verzorgt de screening.

Praten over gevoelens

Zoals in de gewone opleiding tot zorgkundige worden er zowel logistieke als verzorgende taken aangeleerd. “Onze cursisten gaan eerst een aantal weken op kijkstage. Daarna zijn ze zelf aan de beurt: ze maken bedden op, zorgen voor vervoer van minder mobiele mensen en dragen het eten rond. Later in de opleiding staan ze ook in voor de hygiënische verzorging van hulpbehoevende mensen”, zegt Lieve.

Zorgkundigen hebben dagelijks een nauw contact met veel mensen. Een vlotte communicatie valt niet te onderschatten weet Leen: “Onze Nederlandse lessen staan in het teken van de zorg. We gebruiken woorden zoals ontsmetten of verslikken, woorden die in een algemene opleiding misschien minder naar voor zouden komen. Na de stage, heb je natuurlijk de rapportering. Daarvoor is het interessant als de cursisten kunnen beschrijven wat ze meemaakten.

In een algemene taalopleiding Nederlands Tweede taal (NT2) zijn er verschillende motieven waarom mensen Nederlands willen leren. Ze willen vlotter kunnen solliciteren, de kinderen gaan naar een Nederlandse school of ze willen een praatje kunnen slaan met de buren. In deze opleiding leert iedereen Nederlands met hetzelfde doel: zorgkundige worden. Het is dan ook makkelijker om specifieke voorbeelden en termen aan te halen die voor iedereen van belang zijn. We hebben het minder over algemene dingen zoals de weg vragen, maar eerder over emoties of het menselijk lichaam.

Wanneer iemand stageloopt, reflecteert die cursist over hoe hij of zij zich voelt bij een situatie. Er is veel nuance mogelijk door het woord dat je kiest. Wanneer iemand zegt dat hij boos is, kan hij ook geïrriteerd of zelfs razend zijn. Niet alleen in de lessen, maar ook in de omgang met ouderen bijvoorbeeld zijn deze specifieke woorden van belang. De cursisten hoeven geen woordenlijsten uit het hoofd te blokken. Door veel te oefenen en de taal in de praktijk te gebruiken, komen de juiste woorden vanzelf."

ZorgNed+ is een proefproject in Vilvoorde in samenwerking met CVO Meise-Jette en VDAB. Binnenkort start de opleiding ook op andere campussen. In september o.a. in Halle