welzijn & zorg

'Opvallend was dat we meer oproepen kregen van buren'

Wim Van de Voorde van hulplijn 1712 over het coronajaar
26.03.2021
Foto's
Sigrid Spinnox

“De mails stroomden binnen. Onze telefoon en chatbox stonden niet stil. Dat is kort hoe het voorbije jaar er voor 1712 uitzag. Bij ons beantwoorden professionele hulpverleners vragen van zowel volwassenen als jongeren over geweld, misbruik en kindermishandeling.” 

“De meeste oproepen die 1712 kreeg, gingen over kindermishandeling. Die kwamen van volwassenen die zich zorgen maakten om een minderjarige. Opvallend was dat buren ons meer contacteerden. Nu iedereen thuis moest blijven, zagen en hoorden zij veel beter wat er boven, onder of naast hen gebeurde. Ook gesprekken rond partnergeweld namen fors toe. We kregen daarover ruim 2.000 oproepen tegenover 1.140 in 2019. Sociaal isolement, een krappe huisvesting, alcohol- of druggebruik zijn risicofactoren. Een lockdown verscherpt die.”
“Door een docureeks op tv over het thema kindermishandeling en de media-aandacht errond, begon 2020 al meteen drukker. Toch was dat niets in vergelijking met de vloedgolf die in april over ons heen kwam. Alleen al in die maand kregen we een duizendtal oproepen, dubbel zoveel als het jaar ervoor. We waren niet voorbereid op zo’n crisis. Toch konden we kort op de bal spelen. Aan het begin van de eerste lockdown lanceerden we een campagne waarin we tips gaven hoe gezinnen met spanningen en conflicten konden omgaan. In april verdrievoudigden we onze chaturen en breidden we onze telefoonpermanentie uit. Zo slaagden we erin om 50% meer oproepen te beantwoorden dan in 2019. Toch moesten we vaststellen dat ondanks alle inspanningen de helft van de gesprekken tijdens de eerste lockdown onbeantwoord bleef. Daarom zetten we nu extra lijnen in op piekmomenten.”